Detailhandel food

Column

Aanmelden Nieuwsbrief

Top zoekopdrachten:


U bevindt zich hier: branches > detailhandel food

Detailhandel food

Zwolse Adviesgroep verleent haar diensten aan kleine en middelgrote ondernemingen in de detailhandel (food)

Ontwikkelingen

Beperkte omzetgroei

De afgelopen jaren is opnieuw gebleken dat de foodsector relatief ongevoelig is voor de recessie. De omzet heeft sinds 2008 telkens een (kleine) groei laten zien, waarbij de prijscomponent een belangrijke rol speelde. Voor de tweede helft van 2012 en 2013 wordt een zelfde beeld verwacht met een omzetstijging van ongeveer 2%. Binnen de sector bestaan echter grote verschillen.

Supermarkten

Bij supermarkten zal de onderlinge strijd doorgaan; bij het gevecht om marktaandeel blijft het prijsinstrument favoriet (veel actiegeweld) en zorgt voor druk op brutomarge en rendement.
Voor supermarkten is het daarom belangrijk onderscheidend te zijn en niet het grijze midden op te zoeken en op prijs te concurreren. Zelfstandige ondernemers kunnen juist waarde toevoegen door gebruik te maken van hun lokale kracht om de consument te verleiden. Zij kunnen inspelen op de behoeften van de consument aan gemak en genieten en op diens belangstelling voor gezondheid en duurzaamheid. Dit zou ook de margedruk kunnen compenseren, evenals meer nadruk op private labels en huismerken.

Speciaalzaken

Speciaalzaken hebben het moeilijk omdat zij minder dan de supermarkten kunnen inspelen op het veranderende consumentengedrag. Toch zijn er speciaalzaken die het wel goed doen. Zij creëren toegevoegde waarde en onderscheiden zich van de gemiddelde supermarkt, bijvoorbeeld door zich met hun formule op de bovenkant van de vraag te richten met een hoogwaardig assortiment en een hoogwaardige dienstverlening. Zij verrassen de consument, laten hem of haar genieten en tonen gastheerschap. Voor speciaalzaken liggen er ook kansen op de foodservicemarkt, zeker nu de consument wat minder buiten de deur eet. De mogelijkheid om producten direct te consumeren, het aanbieden van complete maaltijden, het verbreden van het assortiment (o.a. door met andere branches samen te werken), het inrichten van een versbestelpunt (bijv. via internet) en een bezorgdienst zijn daarbij mogelijke opties.

Om die mogelijkheden te kunnen benutten, is samenwerking essentieel. Niet alleen lokaal met andere foodspeciaalzaken, maar ook binnen de branche (commerciële organisaties) en in de keten (leveranciers). Dat bewijst een aantal succesvolle samenwerkingsverbanden op branche- en lokaal niveau.
(bron: Rabobank cijfers en trends) ‎

Dienstverlening Zwolse Adviesgroep binnen de detailhandel (food)

Naast diensten op het gebied van accountancy, fiscale zaken en salarisverwerking houden wij ons ondermeer bezig met de volgende werkzaamheden ten behoeve van de detailhandel (food):

  • advisering en begeleiding bij investeringsbeslissingen;
  • advisering in werkkapitaal beheer (voorraadbeheer, beleggen);
  • advisering en begeleiding bij financieringsaanvragen;
  • advisering in dividendbeleid;
  • advisering en begeleiding bij contracten;
  • advisering en begeleiding bij schadeclaims;
  • conflictbemiddeling
  • advisering en begeleiding bedrijfsovername

 



Meer informatie? Neem geheel vrijblijvend contact met ons op.


dienstverleningsvoorwaarden | disclaimer