BEL NU: 038 - 38 54 933   of   020 - 69 22 144

Detailhandel food

Zwolse Adviesgroep verleent haar diensten aan kleine en middelgrote ondernemingen in de detailhandel (food)

Ontwikkelingen

Voor 2017 verwacht de Rabobank een volumegroei van circa 1,5%. Detailhandel Food is minder conjunctuurgevoelig en profiteert daardoor beperkt van het toenemende consumentenvertrouwen en de aantrekkende economie. Groei wordt vooral verwacht bij kwaliteitsdiscounters (supermarkten) en online nieuwkomers, veelal ten koste van de traditionele aanbieders. Het sentiment in de markt is door deze toenemende concurrentie neutraal en de verwachting is dat winstmarges in het gunstigste geval stabiliseren. In toenemende mate maakt de kwaliteit van het ondernemerschap het verschil. Succesvolle ondernemers zijn zich sterk bewust van de locatie en de doelgroep die ze daar kunnen aantrekken. De vestigingslocatie en de klanten die er komen, zijn bepalend voor het assortiment, het concept en de mate van service. Conceptontwikkeling is daarbij essentieel en speelt in op de behoefte van de consument naar meer beleving rondom het product. Door het gewijzigde consumentengedrag ontstaan er interessante nieuwe markten. Een voorbeeld hiervan is de groei van buitenhuisconsumptie waardoor veel versspeciaalzaken uitbreiden met foodservice. Bakkerijen worden zo lunchrooms, groentewinkels worden salade- en smoothiebars en slagerijen worden traiteurs. Supermarkten blijven echter dominant met een omzetaandeel van ruim 51% in eten en drinken. Dit omzetaandeel zal in 2017 verder groeien, vaak ten koste van speciaalzaken.

Online verkoop in stroomversnelling
De prognoses voor de langere termijn blijft neutraal. Het huidige marktaandeel van online food is nog klein. Alle signalen wijzen erop dat dit de komende jaren explosief groeit. Dit wordt door alle schakels in de keten erkent, maar de meningen over het toekomstige marktaandeel online loopt uiteen. De Rabobank verwacht dat we in 2030 minimaal een kwart van onze boodschappen online doen. Met de groei van bestelplatforms, bezorgservices en pick-up points komt online food retail absoluut in een stroomversnelling. De consument is door de ervaringen met non-food klaar om ook food online te bestellen. Nieuwe technologie zal als een katalysator werken. Als de repeterende wekelijkse boodschappen steeds meer via het online kanaal worden gedistribueerd kan dit een kans zijn voor versspeciaalzaken. Want als consumenten vervolgens nog fysiek gaan winkelen is het aannemelijk om te veronderstellen dat ze op zoek zijn naar toegevoegde waarde in de vorm van advies, ambacht, vers en beleving.

Samenwerken om de consument te verleiden
De versspeciaalzaak moet uitblinken met onderscheidende producten, een authentiek verhaal en behulpzaam personeel op de winkelvloer. De hybride consument moet worden verleid met een belevingsomgeving waarin alle zintuigen worden geactiveerd. Meer en meer wordt er een directe link gelegd tussen voeding, gezondheid en levensstijl. Het moment van aankoop valt steeds vaker samen met het moment van consumptie. Kleine verpakkingen, ready-to-eat en take-away-producten winnen marktaandeel. Ervaringen worden gedeeld via social media en producten worden van een review voorzien. Efficiëntie en heldere bedrijfsprocessen zijn een randvoorwaarde geworden. De grootste kansen zijn er weggelegd voor ondernemers die durven te samenwerken met ketenpartners of partijen uit andere sectoren. Bijvoorbeeld door gezamenlijk met andere ondernemers in je stad of straat te investeren in de aantrekkelijkheid van je locatie of het bouwen van een online platform. 

(bron: Rabobank cijfers en trends) ‎

Dienstverlening Zwolse Adviesgroep binnen de detailhandel (food)

Naast diensten op het gebied van accountancy, fiscale zaken en salarisverwerking houden wij ons ondermeer bezig met de volgende werkzaamheden ten behoeve van de detailhandel (food):

Wilt u meer informatie? Wij zijn het accountantskantoor voor Genemuiden, LelystadAmsterdam, ZwolleZaandam, Aalsmeer en omgeving.

Aanmelden nieuwsbrief
Zwolse Adviesgroep © 2017 | dienstverleningsvoorwaarden | disclaimer | website: Rootz*