Detailhandel food

Detailhandel food

De toekomst brengt verschillende strategische uitdagingen met zich mee voor ondernemers in de voedselindustrie. De adviseurs van de Zwolse adviesgroep weten dat als geen ander. Zo worden ze geconfronteerd met het beheersen van stijgende kosten en het behouden van een stabiele afzet. Daarnaast moeten ze o.a. voldoen aan strengere wetgeving die hen dwingt om transparanter te zijn over hun inspanningen op het gebied van duurzaamheid.

Wij denken graag mee in de ontwikkelingen in de detailhandel food en hoe u hierin me uw bedrijf toekomstbestendig onderneemt. Dat doen we door u bij te staan bij het maken van juiste keuzes. Maar ook door praktische oplossingen zoals o.a. het realiseren van:

  • Inzicht in omzetten, marges en voorraadverloop per artikel door een directe koppeling van het kassasysteem met uw financiële administratie;
  • Zekerheid door het realiseren van een goede loonadministratie en het hebben van de juiste arbeidscontracten.

Bekijk wat onze accountants en adviseurs voor u kunnen betekenen.

Zwarien Selles
Laten we vrijblijvend kennismaken
Zwarien SellesRelatiemanager

Prognoses voor detailhandel food

Aanhoudende consumentenprijsinflatie leidt ertoe dat veel bedrijven in de voedingsmiddelensector flinke omzetgroei boeken. De verkoopvolumes staan wel onder druk doordat consumenten minder kopen en ‘downtraden’ naar goedkopere verkoopkanalen (hard discount) en goedkopere producten (huismerken). Vooral speciaalzaken en A-merken leveren marktaandeel in. De impact op individuele foodondernemingen kan derhalve sterk uiteenlopen.

Met dank aan dalende grondstof- en energieprijzen is de inflatie aan het afvlakken. Vooralsnog verwachten we niet dat boodschappen ook goedkoper zullen worden. Enkele specifiek grondstoffen, zoals suiker, cacao en koffie, stijgen weer in prijs. Daarnaast zijn het met name de hogere arbeids-, huur– en rentekosten die producenten, foodservice bedrijven en food retail raken en daarmee consumentenprijsverlagingen in de weg staan.

Aankomende CSRD-wetgeving (Corporate Sustainability Reporting Directive) en klimaattargets van food retailers vragen in toenemende mate om een focus op verduurzaming van het businessmodel en de toeleveringsketen. De noodzaak voor transparantie neemt hierdoor toe. Transparantie vraagt verdere samenwerking en digitalisering van de keten. Informatie over grondstof/halffabricaat, het eindproduct en de productiewijze wordt steeds belangrijker.

Digitalisering: online aandeel in detailhandel food

Corona versnelde de digitalisering van de maatschappij en had daarmee ook grote impact op de voedselketen. We ontmoeten en kopen online, veel meer maaltijden en boodschappen werden thuisbezorgd. Ook in de toekomst zullen bedrijven flink investeren in de uitbreiding van hun online infrastructuur.

(Bron: Rabobank Sectrorprognoses)

Zwolse Adviesgroep: de accountant voor de detailhandel (food)

Bij alle ontwikkelingen in de detailhandel food, blijft de rol van de accountant dezelfde. Natuurlijk, de manier waarop we naar uw organisatie kijken, past zich aan aan de ontwikkelingen. Maar een gedegen administratie en inzicht in de juiste data op de juiste plek blijft een must.

Naast diensten op het gebied van accountancy, fiscale zaken en salarisverwerking houden wij ons ook bezig met advisering en begeleiding van ondernemers in de food detailhandel bij:

  • investeringsbeslissingen;
  • werkkapitaal beheer (voorraadbeheer, beleggen);
  • financieringsaanvragen;
  • dividendbeleid;
  • contracten;
  • schadeclaims;
  • conflictbemiddeling
  • bedrijfsovername

Benieuwd of wij voor u de juiste partij zijn? Of wij fijn met u samenwerken zodat we vertrouwd de toekomst tegemoet gaan? Laten we eens kennismaken. We horen graag van u!