Detailhandel non-food

Detailhandel non-food

Door het inzetten van de juiste financiële software kunt u veel tijd besparen op uw administratie. Daarnaast hebt u snel inzicht in uw resultaten. Zwolse Adviesgroep denkt hierin met u mee.

Zwolse Adviesgroep verleent haar diensten aan kleine en middelgrote ondernemingen in de detailhandel (non-food)

Veel vernieuwing in de sector

De retailsector bevindt zich in een fundamentele transitie door veranderingen in:

  • consumentengedrag
  • demografie
  • concurrentie
  • technologie

Hierdoor zal het online aandeel in de retail nog fors groeien, en dit heeft gevolgen voor fysieke winkels en winkelgebieden.

Inspelen op veranderingen

De retailer moet (pro)actief inspelen op veranderingen door te zorgen voor:

  • een onderscheidende en relevante formule met voldoende reikwijdte (fusion) en gericht op (inter)nationale groeipotentie.
  • een interne en externe organisatie die de formule ondersteunt door verticale integratie, omnichannel, samenwerking, personeel en locaties.

Er is veel vernieuwing in de sector, die nu vaak uit het buitenland komt. Dit gaat in hoog tempo door. De Nederlandse retailsector staat steeds verder onder druk door toenemende (internationale) concurrentie in combinatie met technologische ontwikkelingen. Om hierin mee te komen moeten bedrijven hun strategische opties heroverwegen: samenwerking of nieuwe eigendomsverhoudingen.

Toekomstig retaillandschap

Het toekomstige retaillandschap biedt plaats aan diverse spelers zoals bricks-and-clicks-retailers die succesvol kanalen aan elkaar verbinden en fysieke winkels blijven inzetten als hun meest krachtige voordeel. Daarnaast zullen pure (internationale) online retailers in verschillende branches zeer dominant zijn. Voor lokale winkels blijven er kansen, mits zij erin slagen om een echte relatie met de klant op te bouwen.

Economie

Vanuit 95.000 fysieke winkels, waarvan ruim 70.000 non-foodwinkels en ruim 40.000 webwinkels, creëren meer dan 100.000 unieke ondernemers ruim 109 miljard euro omzet. In de Nederlandse detailhandel werken bijna 800.000 mensen.

De detailhandel is een conjunctuurgevoelige sector (zie Figuur 1). De omzet van de detailhandel is afhankelijk van de particuliere consumptie, die wordt bepaald door:

  • de koopkracht
  • de huizenmarkt
  • het consumentenvertrouwen

 

 

De groeivooruitzichten voor komend jaar zijn positief. Hoe de retailsector omgaat met de structurele en fundamentele veranderingen is echter veel bepalender voor de toekomst dan de tijdelijke bewegingen van de economie.

Per saldo is het aantal non-foodwinkels in Nederland sinds 2014 gestegen. Dit komt doordat er steeds meer (internationale) webwinkels zijn (zie Figuur 2).

 

 

Diverse grenzen vervagen steeds verder door:

  • branchevervaging
  • internationalisering
  • technologische ontwikkelingen
  • versmelting van on- en offline

Ook de klassieke grenzen in de supply chain (leverancier > groothandel > detailhandel > consument) verdwijnen. De klant heeft de macht en niet de retailer of de producent.

(Bron: Rabobank cijfers en trends)

 

Dienstverlening Zwolse Adviesgroep binnen de detailhandel (non-food)

Naast diensten op het gebied van accountancy, fiscale zaken en salarisverwerking houden wij ons ondermeer bezig met de volgende werkzaamheden ten behoeve van de detailhandel (non-food):

  • advisering en begeleiding bij investeringsbeslissingen;
  • advisering in werkkapitaal beheer (voorraadbeheer, beleggen);
  • advisering en begeleiding bij financieringsaanvragen;
  • advisering in dividendbeleid;
  • advisering en begeleiding bij contracten;
  • advisering en begeleiding bij schadeclaims;
  • conflictbemiddeling
  • advisering en begeleiding bedrijfsovername

 

Wilt u meer informatie? Neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op.