Groothandel

Groothandel

Voor groothandels zijn het uitdagende tijden. Klanten blijven thuis, de retailsector, maar ook de non-food groothandel staat onder druk. Winkels moeten flink aan de slag om het tij te keren, maar voor de flexibele aanpakkers zijn er kansen. Online neemt een grote sprong en nieuwe verdienmodellen steken de kop op.

Als tussenhandel van de (non-food en food) detailhandel is de afhankelijkheid groot. Brutomarge was altijd de kritische succesfactor. Actueel inzicht in voorraden en debiteurenbeheer een must. Het blijft ook, of juist, nu met de veranderende markt belangrijk om hier scherp toezicht op te houden.

De Zwolse Adviesgroep staat naast u in het efficiënt inrichten van uw administratie en we geven graag gericht advies.

Zwarien Selles
Laten we vrijblijvend kennismaken
Zwarien SellesRelatiemanager

Accountant en financieel adviseur voor groothandel

Trends en ontwikkelingen

De omzetontwikkelingen verschilden nogal per sector. En structurele veranderingen zoals digitalisering zijn cruciaal. Toch biedt deze situatie ook kansen. De non-food retailsector groeide gedurende de coronapandemie, maar de verschillen binnen de sector zijn uitzonderlijk groot.

Vanaf het begin van de coronaperiode steeg de omzet voor bouwmarkten, tuincentra, meubelzaken en winkels in consumentenelektronica. Aan kleding en schoenen werd juist veel minder uitgegeven. Voor 2021 verwacht Rabobank een omgekeerde beweging.

Een andere belangrijke verschuiving is al veel langer zichtbaar: de groei van online ten koste van offline.

Combinatie van fysieke winkels met online

De combinatie van web en winkel is hét antwoord van fysieke retail op de groei van de online giganten en platforms en de reddingsboei voor zelfstandige winkeliers.

Rabobank ziet vier oplossingen die voordelen bieden voor zowel de retailer als de klant:

  1. Ship-from-Store: zet je winkel(s), voorraad en medewerkers in om online orders te leveren aan je klanten;
  2. Buy Online and Pick Up in Store (BOPIS): gebruik online en je winkelnetwerk en laat de klant het zelf ophalen.
  3. Check & Reserve: laat klanten artikelen online reserveren om in de winkel te zien, te passen, te voelen en ervaren. En dan hopelijk te kopen.
  4. Platforms: zorg dat je zichtbaar bent op andere websites of platforms om zo je bereik te vergroten.

Toegevoegde waarde cruciaal voor groothandels

Meubelgroothandel Keijser & Co opende begin 2021 een groot (8.000 m2) Lifestyle & Inspiration Center. Samen met tien tot vijftien (inter)nationale partners biedt dit centrum een totaalbeleving op het gebied van lifestyle en wonen.

Dit is een mooi voorbeeld van een fysiek platform dat niet alleen waarde heeft voor de leveranciers, maar ook voor de klanten van de groothandel. Retailers sturen klanten naar deze plek om ideeën op te doen om vervolgens de producten in een van de winkels te kopen.

Zowel de leveranciers als de klanten van de groothandel zullen bereid zijn om voor de toegevoegde waarde van dit centrum te betalen. Toegevoegde waarde leveren is cruciaal voor groothandels. Zo behouden en versterken ze hun positie midden in de waardeketen.

(Bron: Rabobank cijfers en trends)

Advies en ondersteuning van Zwolse Adviesgroep aan de groothandel

Naast diensten op het gebied van accountancy, fiscale zaken en salarisverwerking houden wij ons ook bezig met de volgende werkzaamheden voor groothandelsbedrijven. Namelijk advisering en begeleiding bij:

  • investeringsbeslissingen;
  • werkkapitaal beheer (debiteurenbeheer, voorraadbeheer, beleggen, valutarisicobeheer, factoring);
  • financieringsaanvragen;
  • dividendbeleid;
  • bij kostprijsberekeningen;
  • contracten;
  • schadeclaims;
  • conflictbemiddeling;
  • bedrijfsovername

Aan de slag met een accountant en adviseur die weet wat er speelt bij groothandels? Neem geheel vrijblijvend contact met ons op.