Groothandel

Groothandel

Voor groothandels zijn het uitdagende tijden. Klanten blijven thuis, de retailsector, maar ook de non-food groothandel staat onder druk. Winkels moeten flink aan de slag om het tij te keren, maar voor de flexibele aanpakkers zijn er kansen. Online neemt een grote sprong en nieuwe verdienmodellen steken de kop op.

Als tussenhandel van de (non-food en food) detailhandel is de afhankelijkheid groot. Brutomarge was altijd de kritische succesfactor. Actueel inzicht in voorraden en debiteurenbeheer een must. Het blijft ook, of juist, nu met de veranderende markt belangrijk om hier scherp toezicht op te houden.

De Zwolse Adviesgroep staat naast u in het efficiënt inrichten van uw administratie en we geven graag gericht advies.

>> Bekijk hier meer over onze dienstverlening of lees verder.

Zwarien Selles
Laten we vrijblijvend kennismaken
Zwarien SellesRelatiemanager

Accountant en financieel adviseur voor groothandel

Trends en ontwikkelingen

Ondernemers in de dynamische detail- en groothandel staan voor grote uitdagingen en worden geconfronteerd met hogere kosten. Die kunnen ze niet allemaal doorberekenen zonder omzet en marktaandeel te verliezen. Binnen de sector neemt het aantal faillissementen toe. Niet iedereen zal overleven. Ondernemers moeten hun strategie aanpassen, excelleren in de executie en slim digitaliseren. Gelukkig is er ook sprake van economisch herstel.

Om aan de verwachtingen van consumenten en overige stakeholders te kunnen blijven voldoen, moeten digitalisering en duurzaamheid prioriteit krijgen.

Net als 2021 was 2022 een bewogen jaar. De invloed van de oorlog, de coronapandemie en de lockdowns was groot. De fysieke detailhandel veert op en liet in 2022 een recordgroei zien van 6,7 procent jaar-op-jaar, bij een volumedaling van 0,6 procent. De consument is dus niet meer gaan consumeren, de prijzen zijn gestegen. Naar verwachting zullen consumenten voorzichtig blijven met grotere aankopen. Ook downtraden ze naar goedkopere (huis-)merken en winkelformules.

De online non-food verkoop aan consumenten kende in 2022 een daling, voornamelijk omdat de fysieke winkels weer opengingen. Desondanks verwacht men dat de omzetten binnen het online kanaal de komende jaren blijven toenemen. Ook het omzetaandeel van e-commerce tussen bedrijven onderling neemt naar verwachting sterk toe.

Ondernemers worden geconfronteerd met hogere kosten voor inkoop, personeel, huisvesting en energie. Die kunnen ze niet allemaal doorberekenen zonder omzet en marktaandeel te verliezen. Als de prijs voor de klant minder belangrijk is en het vooral gaat om de totale propositie – de combinatie van product, service, beleving en gemak – zijn effecten van inflatie makkelijker te beperken.

Cijfers en trends

  • Sectorprognoses 2023 en verder: men verwacht een bescheiden groei in handel non-food;
  • Hogere kosten voor inkoop, personeel, energie en huisvesting zetten winstgevendheid onder druk;
  • E-commerce omzet hapert maar de verschuiving naar online zet de komende jaren door.

(Bron: Rabobank Sectorprognoses)

Advies en ondersteuning van Zwolse Adviesgroep aan de groothandel

Naast diensten op het gebied van accountancy, fiscale zaken en salarisverwerking houden wij ons ook bezig met de volgende werkzaamheden voor groothandelsbedrijven. Namelijk advisering en begeleiding bij:

  • investeringsbeslissingen;
  • werkkapitaal beheer (debiteurenbeheer, voorraadbeheer, beleggen, valutarisicobeheer, factoring);
  • financieringsaanvragen;
  • dividendbeleid;
  • bij kostprijsberekeningen;
  • contracten;
  • schadeclaims;
  • conflictbemiddeling;
  • bedrijfsovername

Aan de slag met een accountant en adviseur die weet wat er speelt bij groothandels? Neem geheel vrijblijvend contact met ons op.