Groothandel

Groothandel

Uw brutomarge is een kritische succesfactor. Actueel inzicht in voorraden en debiteuren is een must. Zwolse Adviesgroep staat naast u in het opzetten en monitoren van uw administratie. En het geven van gericht advies..

Zwolse Adviesgroep verleent haar diensten aan kleine en middelgrote ondernemingen in de groothandel

Trends en ontwikkelingen

Positieve vooruitzichten voor de sector

In de non-food detail- en groothandel zijn de vooruitzichten positief. De Nederlandse detailhandel profiteert van de hoge consumptiegroei. De groothandel wordt vooral positief gedreven door de export waarbij de groeicijfers per onderdeel van de sector kunnen verschillen (afhankelijk van de ontwikkeling in de eindmarkt).

Het inspelen op structurele veranderingen in demografie, technologie, consumentenverwachtingen en concurrentie is belangrijker dan het meeliften op de groei van de consumptie. Onze groeiverwachtingen voor de detail- en groothandel zijn voor 2018 en 2019 respectievelijk 4,2 en 3,5%.

“Innovatie is essentieel voor het goed inspelen op het veranderende detail- en groothandelslandschap.”

Gemak is de hoofdreden dat ‘online’ harder groeit dan ‘offline’ en het omzetaandeel zal per branche nog fors groeien. Door de shift naar online hebben we minder, betere en andere fysieke winkels nodig in kleinere, compactere en relevantere winkelgebieden. Er is zeker nog plaats voor de fysieke winkel, en de fysieke omzet blijft dominant, maar veel bestaande winkels en winkelgebieden hebben een kwalitatief probleem. Zo zien we het volgende:

  • Consumenten hebben meer keuze in producten en diensten, waar zij die kopen en hoe en wanneer ze dat doen. Informeren, interacteren, verkopen of verbinden via meerdere kanalen is noodzakelijk voor groei.
  • Fysieke winkels moeten een sterk attractieve omgeving zijn waar de consument graag blijft komen. Fysieke winkels kunnen ‘direct’ een probleem oplossen, bezoekers inspireren en van bezoekers echte fans maken.
  • Voor voldoende groeipotentie moeten retailers een onderscheidende formule creëren. Waarde toevoegen qua beleving in de winkel, expertise van medewerkers en online techniek in de fysieke winkels is essentieel.

Groothandels hebben te maken met margedruk en toenemende concurrentie. We zien het volgende:

  • Toegevoegde waarde leveren en de positie in de waardeketen versterken is een must. Groothandels moeten klanten en leveranciers helpen door kennis te leveren, diensten toe te voegen, kosten te verlagen en taken over te nemen door voorwaartse en/of achterwaartse integratie.
  • Het buitenland is een interessante afzetmarkt voor de sector gezien de beperkte groeimogelijkheden op de Nederlandse markt.

(Bron: Rabobank cijfers en trends)

Dienstverlening Zwolse Adviesgroep binnen de groothandel

Naast diensten op het gebied van accountancy, fiscale zaken en salarisverwerking houden wij ons ondermeer bezig met de volgende werkzaamheden ten behoeve van groothandelsbedrijven:

  • advisering en begeleiding bij investeringsbeslissingen;
  • advisering in werkkapitaal beheer (debiteurenbeheer, voorraadbeheer, beleggen, valutarisicobeheer, factoring);
  • advisering en begeleiding bij financieringsaanvragen;
  • advisering in dividendbeleid;
  • advisering en begeleiding bij kostprijsberekeningen;
  • advisering en begeleiding bij contracten;
  • advisering en begeleiding bij schadeclaims;
  • conflictbemiddeling;
  • advisering en begeleiding bedrijfsovername

 

Wilt u meer informatie? Neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op.